Področje:
Tema:
Šola:
Avtorji:
Mentorji:
OŠ Karla Destovnika Kajuha Šoštanj
Danijela Pirečnik, Jernej Mazej, Jernej Preglav, Marko Štrigl, Jasmina Kešpret, Branka Friškovec, Anja Rosec, Tina Čas
Vlasta Črešnik
...‘Muo:rš ‘a:xtat, da ne po’vo:zi ki ‘ki:rga... ( fonetični zapis govora: kraj Zavodnje ) ...Po’se:ibnu pa ti s’ta:ri smo k6r bol’ ‘duo:mi... ( fonetični zapis govora: kraj Gaberke ) »Misel, da je narečje manjvredna govorica, ni pravilna. V narečju se da povedati vse, res pa ne sodi v vsako okolje. Veliko nekulturnost dokazujemo, če se človeku, ki govori drugače kot mi, smejimo ali na kak drug način pokažemo, da nas njegova govorica preseneča«. Berta Golob Govori šoštanjske občine še niso doživeli predstavitve. Osmošolci smo jih prav s to nalogo odkrili, spoznali in prikazali. S tem smo prispevali drobec k spoznavanju občine ter ohranjanju kulturne vrednote. Govore sedmih krajev ( Zavodnje, Lom, Ravne, Florjan, Bele Vode, Skorno, Gaberke ) in govor ob potoku Velunja smo posneli na magnetofonski trak, mestno govorico ( Šoštanj ) pa z videokamero. Govorce smo izbrali po določenih kriterijih. Z njimi smo izvedli usmerjen pogovor ( vprašanja s predvidenimi odgovori, spraševanje v sproščenem govoru, prosto govorjenje ). Branje in zapisovanje narečij ni preprosto, zato smo se s fonetičnim zapisom govora samo seznanili in se naučili prebrati nekaj povedi. S tem in z dodatno literaturo smo obogatili vedenje o narečjih. Z nalogo smo pokazali na nekatere značilnosti govorov šoštanjske občine, ki veljajo za štajersko narečno skupino. Narečja doživljajo večje ali manjše spremembe in zanimalo nas je, kolikšne in kakšne so razlike med mestno govorico in narečji ter kolikšne in kakšne so razlike med vaškimi govori. V ta namen smo uporabili posnete in dobesedno prepisane govore, anketirali pa smo 72 ljudi v okolici Šoštanja. Ugotovili smo, da pristnost narečij v okoliških krajih Šoštanja izginja ter se približuje mestni govorici. Dokazali smo trditev, da na narečje vplivajo sodobnejši način življenja ( televizija, radio, šolanje, časopisi, telefon, avtomobil ), lega kraja ( oddaljenost od mesta, meja s sosednjo občino ) ter gibanje prebivalstva. Prepričali smo se tudi, da med posameznimi vaškimi govori ni večjih razlik. Naloga ponuja možnost dodajanja novih dialektoloških raziskav in podobno predstavitev določenega govora ter uporabo kaset, videokasete, diapozitivov za praktične ( didaktične ) namene.